Foto Trine Søndergaard Untitled Mirror

Göteborgs Konstmuseum, Trine Søndergaard

Pågår: 18/4 - 27/9

Minnets landskap och speglingar, tysta inre rum samt kvinnors arbete och roller genom historien. Danska fotografen Trine Søndergaard är aktuell med sin första separatutställning på museum i Sverige.

Ett bärande tema i Trine Søndergaards konstnärskap är synen och blicken. I de flesta av hennes många projekt är det också den huvudsakliga arbetsmetoden. Hon använder sig av en cirkulär bildmässig poetik, där motiv och fraser återklingar från tidigare arbeten och skapar sambandsfulla förbindelser. Det sker i en både reflekterad och lekfull anda, i en balans mellan precision och spontanitet, mellan det planerade och det slumpmässiga. Hon skapar verk som sätter sin egen existens på spel, som utmanar den egna praktiken.

Grunden för Trine Søndergaards fotografier är en saklig och dokumentär hållning, som förhöjs genom reduktion, poetiskt flöde i berättandet och absolut närhet till konsthistorien. Det vardagliga och högtidliga ges lika stort utrymme och underströmmarna av melankoli, förlust och bilden som ett tillstånd bortom språket utmärker konstnärens produktion sedan debuten. Utställningen kommer att rymma fotografiska verk från perioden 2005-2020.

-Vi har följt Trine Søndergaard under flera år och är väldigt glada över möjligheten att få presentera hennes första separatutställning på ett svenskt museum. Hon debuterade i början av 2000-talet och har sedan dess gått från klarhet till klarhet. Efter premiären på Göteborgs konstmuseum visas utställningen på Dunker Kulturhus i Helsingborg. berättar Johan Sjöström, utställningens curator och redaktör för den publikation som släpps i samband med vernissagen.

Trine Søndergaard (f 1972, Danmark) är baserad i Köpenhamn. Hon arbetar och ställer ut internationellt. Nyligen har hon varit aktuell med utställningar på Silver Street Studios i Houston, USA; Moderna Museet i Le Havre, Frankrike samt Skive Museum i Danmark och det senaste året har hon ställt ut i Köpenhamn, Paris, New York och Atlanta. Källa: Göteborgs Konstmuseum.