Tekniska Museet, Sommarlovskurser

Teknik, konst och naturupplevelser förenas i sommarlovsverksamheten för Maker Tour – programmering i skolan. Upplägget är nytt för i år. De uppskattade lovkurserna hålls i huvudsak på distans – men inte helt. Sista kursdagen får eleverna komma till Djurgården för en konstvandring och makeraktivitet i samarbete med Prinsessan Estelles Kulturstiftelse.

Vi har plockat fram robotar och spännande kreativt material så att eleverna får skapa egna konstverk efter vandringen. Genom att integrera naturupplevelser, konst och programmering vill vi inspirera unga att bejaka sin inre ”maker”, säger Maria Olsson, enhetschef och ansvarig för Maker Tour – programmering i skolan.

Sommarlovskursen påbörjas på elevernas fritids …

Årets sommarlovskurser i programmering sker främst på distans där skolornas fritids får låna material och genomföra övningar på egen hand med hjälp av instruktionsvideor. Museets pedagoger finns samtidigt tillgängliga digitalt. De tre första dagarna får eleverna lära sig grunderna i programmering genom att koda med ett grafiskt programmeringsverktyg. De får arbeta med legorobotar och olika konstruktionsmaterial i ett innovativt, spännande och lärorikt upplägg som främjar samarbete. Konceptet kommer från museets populära Maker Tour-verksamhet som i år har anpassats utifrån den rådande Coronapandemin.

… och avslutas på Djurgården

Under kursens fjärde och sista dag blir det buss till museet på Djurgården där eleverna får en guidad konstvandring i regi av Prinsessan Estelles Kulturstiftelse. De sex skulpturerna som visas i utställningen ingår i serien ”Turbulence” där konstnären Alice Aycock strävar efter att visualisera vind, luftrörelser och energi.

Vi vill tillgängliggöra samtidskonst för besökare i alla åldrar oavsett förkunskaper. Förhoppningen är att skulpturerna ska väcka nya tankar, samtal och egen kreativitet. Alice Aycock säger själv att hon genom sin konst vill bryta invanda mönster, och ge nya perspektiv på livet för att vi på ett bättre sätt ska kunna tolka och förstå vår samtid. I denna turbulenta tid är det förmodligen mer angeläget än någonsin, säger Sara Sandström Nilsson, verksamhetsledare vid Prinsessan Estelles Kulturstiftelse.

Efter vandringen genomför museets pedagoger en kreativ elevaktivitet kopplad till konst, teknik och konstruktion på gräsmattan framför Tekniska museet. Ambitionen är att arbeta ämnesöverskridande och inkludera konstformer enligt lärandemodellen STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Math). Efter aktiviteten finns det möjlighet att upptäcka museets olika utställningar innan bussen tar eleverna tillbaka till skolan.

Här hålls sommarlovskurserna 2020

Lovkurserna i programmering genomförs på följande ställen:

  • Vecka 25: Oxhagsskolan, Akalla/Husby, åk 4–6, besöker museet torsdag 18 juni.
  • Vecka 26: Oxhagsskolan, Akalla/Husby, åk 3, besöker museet torsdag 25 juni.
  • Vecka 32: Hjulsta grundskola, åk 4–6, besöker museet torsdag 6 augusti.

Kurserna hålls måndag till torsdag under dessa veckor. De är kostnadsfria för elever i de områden som omfattas av Maker Tour – programmering i skolan. Läs mer på: https://www.tekniskamuseet.se/skola/maker-tour-programmering-i-skolan/

Konstvandring för alla!

Skulpturerna och vandringen är öppen för alla att upptäcka. Varje dag klockan 13.00 under perioden 7 juni – 27 september ges en gratis introduktion till utställningen och Alice Aycocks konstnärskap med start från informationskiosken. Vandringen avslutas utanför Tekniska museet.

Visningen tar ca 30 minuter och ges på svenska. Ingen föranmälan krävs och vuxna och barn i alla åldrar är välkomna. Den 24 juni, 1 juli, 12 augusti och 20 augusti kommer dessutom Tekniska museets pedagoger att stå redo efter den allmänna visningen för dem som vill skapa med spännande material. Se kartan för vandringen och läs mer om utställningen och Prinsessan Estelles Kulturstiftelse här: www.preks.se

Maker Tour – ett unikt och skol- och integrationsprojekt

Maker Tour – programmering i skolan vänder sig till elever i utsatta områden i Stockholm. Med hjälp av en programmeringsbuss lastad med pedagoger, datorer, kretskort och robotar rullar Tekniska museet ut till mellanstadiesklasser i dessa områden. Det tre veckor långa utbildningspaketet består av lärarintroduktion, workshops i skolan och på museet, kreativa utmaningar, lärarinspirationskvällar samt gratis lovverksamhet.

Från mars 2020 har Tekniska museets pedagoger inte kunnat besöka klasserna som vanligt på grund av Coronapandemin. Verksamheten har istället anpassats till rådande situation genom ett innovativt digitalt upplägg. Skolorna får låna museets robotbyggsatser till klassrummen och lärarna och eleverna får digital handledning av museipedagogerna under hela projektets gång. Detta har nu genomförts under några månaders tid och visat sig fungera mycket väl.

Bakgrunden till Maker Tour – programmering i skolan är det ökande behovet av personer med teknisk och digital kompetens. SCB uppskattar att det kommer att saknas 75 000 teknikutbildade i Sverige år 2035.1 Teknisk och digital kunskap är en demokratisk rättighet – men idag rekryteras elever till teknikprogrammet bara ur en tredjedel av befolkningen. Fler behöver alltså utbildas – från alla grupper i samhället. Genom utbildningssatsningen Maker Tour – programmering i skolan vill science centret Tekniska museet bidra till att säkra Sveriges framtida kompetensförsörjning och innovationskraft inom teknik och programmering.   

Källa: Tekniska Museet