Spritmuseum & Absolut Art Collection - The Party is Over

Fotografi av William Yang. Bild formgiven av Karl Stefan Andersson.


Fotografen och konstnären Elisabeth Ohlson har fått fria händer att utforska och välja verk från Absolut Art Collection till höstens konstutställning The Party is Over, som öppnar 10 oktober 2020. Tre starka röster från HBTQI+ samfundet har bidragit till helheten; Elisabeth Ohlson som kurator, Anna-Maria Sörberg som skribent och Chrisander Brun som scenograf.Tillsammans tar de oss tillbaka till 80- och 90-talen i New York, en era som inleddes i en anda av nyfunnen öppenhet tills AIDS-epidemin började släcka unga liv i tusental med en sällan skådad backlash som följd. Elisabeth minns hur hon här i Sverige följde alltför många nära vänner från sjuksäng till dödsbädd. Där och då föddes hennes kamplust och hennes beslut att bli konstnär. Anna-Marias historiska återblick och Chrisanders lätt kaotiska festlokaldekor tar oss tillbaka. Men vi möter även styrkan i HBTQI+ rörelsens motreaktion.

- Vi valde Elisabeth Ohlson för hennes mod att ständigt ställa viktiga frågor, som inte sällan möts av krafter som bjuder rejält motstånd. Det är Elisabeths personliga minnen som är den röda tråden. Hon berättar om en tid då konst och kamp blev ett för många homosexuella konstnärer. Keith Haring, Annie Leibovitz och Andy Warhol var på olika sätt förebilder för Elisabeth när hon växlade över från rent dokumenterande till konstnärlig fotograf, och det är roligt att nu låta henne utforska samlingen där flera av deras verk finns representerade, berättar Mia Sundberg, konstintendent på Spritmuseum.

Elisabeth Ohlson började arbeta som dagstidningsfotograf 1980. Hennes konstnärliga genombrott skedde med fotoutställningen  Ecce Homo 1998 i Uppsala domkyrka, en serie med bibliska scener med queer-personer i rollerna. Utställningen sågs av 13,000 personer men ledde till en hätsk debatt, demonstrationer och ett inställt påvebesök. 2019 hamnade ett nytt konstverk, som placerats i S:t Pauli kyrka i Malmö, i den mediala hetluften; altartavlan Paradiset föreställande en transsexuell orm som bjuder ett homo-par att smaka på kunskapens frukt. Återigen väcktes häftiga reaktioner bland konservativa kristna, med den följd att tavlan plockades ned. Nu kliver hon in i museets konsthall och kurerar höstens stora konstutställning där hon utifrån temat HBTQI+ väljer verk ur museets samling Absolut Art Collection för att visas tillsammans med några av hennes egna verk.

- När jag nu väljer gör jag det med en blick som bottnar i mina egna erfarenheter från när Absolut Art Collection började byggas i slutet av 80-talet. En tid som präglades av att garderobsdörrar som äntligen stod på glänt stängdes igen under AIDS-epidemin, då när jag följde så många av mina nära vänner från sjuksängen till dödsbädden. Det betydde mycket när Absolut Vodka, detta svenska statliga varumärke, skapade världsomspännande kampanjer som lyfte fram konstnärer som var mer eller mindre öppet homo- och bisexuella. Deras reklamkampanjer innebar en så viktig signal till att även vi fick finnas i det offentliga rummet, vi lyftes fram som en tongivande målgrupp. Och jag har alltid varit intresserad av samspelet mellan ekonomi, reklam och samtidsanda, berättar Elisabeth Ohlson.

För den grafiska inramningen av utställningen står art director och formgivare Karl Stefan Andersson.

Källa: Spritmuseum & Absolut Art Collection , Stockholm



Tider

10/10–31/3 2021

Info

Adress: Djurgårdsvägen 38, 115 21 Stockholm
Telefon: 08-121 313 00
E-Post: info@spritmuseum.se
Till Hemsida
Service: Butik, café, bar, restaurang