...

Henri de Toulouse-Lautrec, Divan Japonais, 1893 © Musée d'Ixelles-Bruxelles / Courtesy of Institut für Kulturaustausch, Tübingen.

TOULOUSE-LAUTREC & VÄNNERNA I MONTMARTRE 13 JUNI - 20 SEPTEMBER 2020

Slutet av 1800-talet var en omtumlande tid. Industrialisering, centralisering, utveckling och teknisk förnyelse skapade nya levnadsvillkor. Under La Belle Époque, tiden mellan det tysk-franska kriget 1871 och första världskrigets utbrott 1914, fördubblades Paris befolkning. Staden, och inte minst området Montmartre, blev en smältdegel av influenser från olika håll. Kullen Montmartre fick behålla sin pittoreska bykaraktär samtidigt som resten av Paris genomgick en hård modernisering genom Baron von Haussmanns utformning av stadens gatunät. Många av Paris sämre bemedlade invånare som inte hade råd att bo i Haussmanns nybyggda kvarter, bosatte sig i Montmartre. Området blev så osäkert att polisen undvek det. Kriminalitet, alkohol och prostitution tillhörde vardagen. Låga boendekostnader och möjligheter till en fri livsstil drog till sig konstnärer. Montmartre blev deras oas och en grogrund för kreativitet.

Affischkonsten föddes i samspelet mellan konstnärligt uttryck och grafisk reproduktion. Experimenterandet med trycktekniker ledde till en utveckling av grafiken som tidigare haft låg status inom konsten. Samtidigt skapade överflödet av varor och tjänster i Paris ett behov av marknadsföring. Då reglerna för affischering på Paris gator luckrades upp skapades gynnsamma förutsättningar för reklamkampanjer och genom affischering salufördes allt från champagne och choklad till noveller, teater och kabaré. Nu revolutionerades affischkonsten och fick förhöjd status: från massmedia till en accepterad konstnärlig genre.Nattlivet blomstrade genom dans, teater och det nya mediet film. Paris nöjescelebriteter fick stjärnstatus. Och allt detta marknadsfördes med - affischer!

Henri de Toulouse-Lautrec kom att bli uttolkare av Paris nattliv. Ett nattliv bland de obskyra, de gränsöverskridande. Han porträtterade sångare och dansare som Jane Avril, Loïe Fuller och Aristide Bruant men även anonyma deltagare i nattlivet; åskådare, prostituerade. I egenskap av vän till dem han avbildade, kom han dem nära. Hans förmåga att hitta nya perspektiv, att avbilda motiven från orkesterdiken och rikta strålkastarljuset underifrån, fick parisare på promenad att stanna till framför reklampelarna. Snabb och direkt kommunikation, lika viktig i dag som i förra sekelskiftets Paris.

I utställningen visas 32 verk av Henri de Toulouse-Lautrec, hans fullständiga litografiska produktion samt 78 verk av följande konstnärer:
Alfons Mucha, Théophile - Alexandre Steinlen, Félix Vallotton, Pierre Bonnard, Jules Chéret, Eugène Grasset, Henri-Gabriel Ibels, Adolphe Willette, Firmin Bouisset, Emmanuel Poiré alias Caran d'Ache, Alfred Choubrac, Georges de Feure, André des Gachons, Clémentine Hélène Dufau, Fernand Fernel, Henri Gerbault, Jules-Alexandre Grün, Gustave-Henri Jossot, Lucien Lefevre, Georges Meunier, Gaston Noury, Manuel Orazi, Jean Paléologue alias PAL.

Källa: Millesgården